lördag, november 22

Äpple eller päron

Vad gör man då såhär dags på en lördag? Jag har precis kommit hem efter dagens projekt, som var att köra byggavfall från min mors hus och ner till KSRRs avfallsstation i Mortorp. Två vändor med släp blev det, och snön som ju fallit över Kalmar gjorde ju inte saken roligare. Jag insåg efter sådär en "tio-minuter-en-kvart" att jag borde tagit ett par varmare skor alternativt raggsockar, och att långfillsen jag utrustat mig med inte räckte isoleringsmässigt. Johannes hade till skillnad från mig vinterkängor och annan välbehövlig utrustning. Väl hemma i värmen så känns det skönt att få tända en brasa i kakelugnen och se fram emot en lugn kväll framför datorn, och spelet som jag köpte i torsdags. Ni som känner mig vet säkert redan nu vilket spel jag har köpt, för de ända spelen jag köper snickras ihop av Blizzard Entertainment, och det har väl inte undgått någon att Blizzard just släppt lös Igelkungens Vrede (läs: Wrath of the Lich King). Jag spelar alltså World of Warcraft igen, till nöje för vissa, och tandgnissel för andra.

Vad behöver jag nu då för att kunna spela detta spelet portabelt? Förvisso så är ju ett annat motiv till att köpa en laptop att främja mitt skolarbete, men det är ju, som ni säkert förstår, inte det primära motivet. Burkarna (eller plattorna kanske man ska säga) som jag funderat över är ju självklart Apples nya MacBook, samt en helt vanlig bärbar PC. Fördelen med MacBooken är ju att den är så fruktansvärt snygg.. och tunn.. med skal av aluminium, och prestandamässigt så ligger den nog ett snäpp över PCn man får för samma pengar. Nackdelen är att jag inte är van vid MacOS, och i framtiden blir det förmodligen kompatibilitets-problem med udda programvara jag kommer vilja köra (läs: spel).

PCn jag funderat över är HPs Pavilion dv5-1196, och den ser ju bra ut på papperet men sen är det ju HP, och jag behöver väl inte säga att varumärken som Hewlett Packard och Compaq inte ringer några välljudande klockor i mitt huvud. Men när det gäller bärbart så är det ju "paket-datorer" som gäller, så jag får väl välja pest (HP) eller kolera (dell), och då väljer jag pest!

Vi får se hur det blir, nu ska jag skrämma fladdermöss med smällare så att dom skiter ner sig, och plocka upp deras Darkclaw Guano (läs: skit) och leverera den till Engineer Feknut.

På återseende!

Inga kommentarer: